dissabte, 12 de desembre del 2015

TILC: Comunicació a Internet


Encara que em considere una persona jove -faré els quaranta el any pròxim- i em dedique a l'ensenyament des de fa menys d'una dècada, confesse que sóc prou analògic: m'agraden moltes característiques de l'ensenyament "a la manera antiga", i utilitze les noves tecnologies només quan són imprescindibles. Però este Tema 3 de l'assignatura m'ha fet reflexionar prou sobre alguns aspectes, sobretot participant als fòrums de debats oberts (a més de llegir l'escenari del tema), i m'ha descobert tot un món d'eines... que no sé si seré capaç d'utilitzar-les de manera correcta, també és veritat. :-)




Ja vaig comentar al fòrum de debat "Ús de xarxes socials" que l'única xarxa que utilitze habitualmente és Facebook, però he descobert ara la web Edmodo, possiblement la xarxa social més important de les que són específicament educatives, que permet la comunicació entre els professors i els alumnes en un entorn tancat i privat. Esta xarxa està especialment dissenyada perquè docents i estudiants tinguen un punt de trobada en un entorn personalitzat, on puguen aprendre de forma col·laborativa, i compartir i intercanviar informació, arxius, links i qualsevol altra cosa d'una manera segura.

Jo ja tinc el meu compte a Edmodo. A continuació, la prova... ;-)




Una de les xarxes socials més populars entre els joves (i els no tan joves) és, sense dubte, YouTube. Per això la considere, potencialment, una de les millors eines 2.0 per a treballar la literatura amb els meus alumnes. La meua proposta és la realització d'un canal de crítiques de llibres escrites pels alumnes i gravades en vídeo pels propis autors. És a dir: alumnes exercint de booktubers (és a dir, youtubers especialitzats en literatura). Aquesta és una tasca que serveix per treballar la comprensió i l'expresió oral i escrita, i no hi ha millor manera de promoure la lectura entre els joves que escoltant els propis joves recomanant llibres... o còmics, per supost.

Per més informació sobre aquest fenòmen, recomane la lectura d'aquest article escrit per Emilio Ruiz Mateo per a la web Estandarte: "Booktubers: Un gran fenómeno en la red" (18/IX/2015).




Les noves tecnologies tenen una presència absolutament dominant en el nostre món i estan canviant la nostra manera de viure. Xavier Carrasco, director editorial de Text - La Galera, va dir a l'any 2013: "Avui hi ha al món 7.000 milions de dispositius connectats a Internet, i (...) es preveu que al 2020 cada persona tindrà cinc dispositius connectats a la xarxa". Després va afegir: "El 80% dels joves al nostre país té un telèfon mòbil intel·ligent o una tauleta". Per descomptat, el percentatge és molt major actualment. Per això, no comprenc els docents que s'oposen de forma sistemàtica al m-learning, encara que sospite les seues raons: fa uns mesos vaig participar en una taula redona sobre educació i cinema dins de la Mostra Internacional de Cinema Educatiu (MICE) d'Alacant, encara que també es parlava de noves tecnologies, i vaig poder comprovar que molts professors són contraris a l'ús d'estes, bé siga perquè les desconeixen, o bé perquè desconfien de l'ús que els alumnes poden fer-ne. Però oposar-se a això és tancar els ulls a la realitat, i jo opine com diu el refranyer espanyol: "Si Mahoma no va a la muntanya, la muntanya va a Mahoma". O millor: "Si no pots véncer l'enemic, uneix-te a ell". :-)



Els meus (primers) tweets:


#TILCiTIC Oposar-se a l'ús de la tecnologia a l'aula és tancar els ulls a la realitat.
A més, si no pots véncer l'enemic, unix-te a ell.

* * *

#TILCiTIC @SoniaJover Tome nota dels recursos per a amenitzar la lectura del 'Quixot' a classe.
Ara estem amb Cervantes a 1º de Batxillerat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada